VANNHANDEL.NO VANNHANDEL.NO
VANNHANDEL.NO

Nyheter

Norske fiskebåter mister nær 400 tonn tau i norske farvann hvert år
Garn

Tau på avveie er et økende problem.

Fiskerinasjonen Norge, med sin lange kystlinje og fiskerike farvann er særlig sårbar for marint søppel. En ny studie fra NTNU viser at bare en tredel av alt tauverk som produseres og selges i Norge, kan resirkuleres på en bærekraftig måte. Resten brennes, graves ned, sendes ut av landet – eller hoper seg opp i havet og bidrar til spøkelsesfiske.

Les hele artikkelen fra Gemini.no HER

Vær føre var — montér PROP PROTECTORditt fartøy!


Tau i propellen holder redningsskøytene travle
Garn

Det er ikke sjeldent båter får tau eller fiskegarn i propellen.

På alle de fast bemannede redningsskøytene er det dykker om bord. I 2011 hadde redningsskøytene over 1300 dykkeoppdrag. Det er ofte tau i propellen eller skade på propell etter grunnstøting, som er årsaken. Flest dykkeroppdrag har det vært på Skjærhalden og Oscarsborg i Oslofjorden. Redningsskøytene i Nordland dykker også ofte under fiskebåter som har fått fiskegarn i propellen.

Vær føre var — montér PROP PROTECTORditt fartøy!


Garn i propellen ble faresituasjon
Garn

I 2011 hang en 34 fots fiskebåt fast i et garn vest for Karmøy.

Havaristen var en 34 fots sjark med ett mannskap. Redningsskøyta «Bergen Kreds» i Haugesund ble kalt opp, satte kursen sørover og ankom havaristen en time senere. Da hang fiskebåten fast i garnet, med akterenden opp mot vinden. Bølgehøyden var 1-1,5 meter.

En redningsaksjon ble iverksatt. Redningsskøyta satte sleper i havaristen og snudde denne med baugen mot vinden. Da klarte fiskeren endelig å få skåret løs garnet og faresituasjonen løste seg.

Samtidig led en fisker samme skjebne ved Sævlandsosen. Her måtte Redningsskøyta bruke dykker for å få fiskebåten fri fra garn og taurester.

Langs kysten vår foregår det fiske med garn og sildenot. Redningsselskapet må stadig rykke ut for å redde fartøy som har viklet seg inn i rester av garn og annet som blir liggende i sjøen. Noen tilfeller utvikler seg til faresituasjoner.

Vær føre var — montér PROP PROTECTORditt fartøy!


Drivende søppel skaper trøbbel i skipstrafikken
Garn

Farene for tau i propellen blir stadig større.

6. august 2007 plukket Redningsskøyta «Nils C. P. Aure» opp en drivende trålpose i sjøen ved Alstein i Rogaland. Rester av trål, tau og annet drivende søppel opptar mye av tiden til redningsskøytene. Faren er stor for at slikt skal vikle seg inn i propellen til et fartøy, og det er gjerne tidkrevende å få dette fjernet igjen.

Vær føre var — montér PROP PROTECTORditt fartøy!


Islandsk fisker berget livet med redningsdrakt

Garn

Redningsdrakten berget livet til mannen som overlevde forliset i Norskehavet. I over tre timer lå den eneste overlevende etter Hallgrimur-forliset og fløt i bølger på opp til 20 meter. Uten redningsdrakten ville den islandske fiskeren ikke hatt en sjanse.

– Han var i overraskende god form, både fysisk og psykisk. Han ble berget fordi han tidlig innså hvilken vei det bar. Han fikk på seg redningsdrakten og gjorde seg klar til å evakuere, sa Olve Arnes, fartøysjef ved 330-skvadronen.

– Drakta er tett og holder deg tørr. Den er isolert og det er mye oppdrift i drakta. Drakten gjør det mulig å overleve i iskaldt vann i mange timer, sier Svein Holvik, leder for Sikkerhetsenteret i Måløy.

Les hele artikkelen HER

Les mer om HANSEN PROTECTION SEA NORDIC redningsdrakt HER


SEACURE påhengsmotorlås vinner test!

Se test av SEACURE låser for båtmotorer på SEACURE produktsiden.

Henvendelse/ordre: vannhandel.no emailadresse